نهاد رهبری
 
EnAr ورود 0

حجت‌الاسلام تقوی:

مرحله استانی طرح حامیم در مشهد مقدس برگزار می‌شود

رئیس نهاد رهبری دانشگاه‌های استان هرمزگان از برگزاری مرحله استانی طرح حامیم 3 و اعزام دانشجویان هرمزگانی به مشهد مقدس خبر داد و گفت: در انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از مسئولیت راهبری جریان مطالبه‌گری عدالت و مبارزه با ظلم برعهده جوانان پیشرو، مومن، آگاه و انقلابی دانشجو بوده است و به همین منظور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با هدف شناسایی این جوانان در فعالیت‌های فرهنگی-سیاسی، ایجاد انسجام و تأمین نیرو برای مجموعه‌های دانشجویی، طرح حامیم را طراحی کرده که امسال سومین دوره آن در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی، رئیس نهاد رهبری دانشگاه‌های استان هرمزگان در گفتگویی به تشریح مرحله استانی حامیم 3 پرداخت و گفت: الحمدلله در انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از مسئولیت و راهبری جریان مطالبه گری عدالت و مبارزه با ظلم و ظالم برعهده جوانان پیشرو، مومن، آگاه و انقلابی دانشجو بوده است؛ چه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مانند 16 آذر و چه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوران تثبیت و تحقق شعارهای انقلاب اسلامی و گسترش مبارزه با مستکبران، این افتخار نصیب دانشگاهیان بوده است. البته تکلیف است؛ چرا که ما از قشر فرهیخته و آگاه این توقع را داریم که به میدان بیاید و از یک سو عَلم عدالت خواهی را بدست گیرد و از سوی دیگر بار سنگین خدمت به مردم و حل مسائل جاری جامعه را به دوش بکشد.

وی افزود: حامیم یا همان جریان حلقه‌های میانی در حقیقت تداوم این جریان است. حلقه‌های میانی هم مسئولیت پیگیری مسائل نظام سیاسی-اجتماعی اسلام چون عدالت خواهی و مبارزه با ظلم در مقیاس‌های ملی و فراملی و هم حل مسائل کوچک و بزرگ که برعهده حق طلبان است را برعهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه با اشاره به دوران دفاع مقدس بیان داشت: ماجرای دفاع از انقلاب اسلامی و دفاع از ایران بر عهده جامعه دانشگاهی جوان بود. ما چندین هزار دانشجوی شهید داریم. بالاترین فرماندهان جنگ ما در میدان نبرد، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما بودند و اگر این‌ها به میدان نمی‌آمدند، اکنون از انقلاب اسلامی، تمامیت ارضی، استقلال و آزادی خبری نبود. همچنین در مسائل جاری جامعه، پاره مسائل فراوانی داریم که نیاز به کار جهادی دارد. این جمعیت جوان پرشور، مومن، عالم و نخبه دانشجویی در بنیادها و مجموعه‌های نخبگانی به میدان آمدند. نیروهای بسیج، تشکل‌های انقلابی و هیئت‌ها کارهای بزرگی در کشور انجام دادند.

رئیس نهاد رهبری دانشگاه‌های استان هرمزگان وظیفه حفظ ارزش‌های انقلاب در دانشگاه را بر عهده حلقه‌های میانی دانست و ادامه داد: آن‌ها بودند که توانستند فضای دانشگاه را با رویکرد انقلابی حفظ کنند. در مبارزات سال‌های انقلاب شاهد بودیم که دشمن واقعا قصد تصرف دانشگاه را داشت و جوانان مومن انقلابی حلقه‌های میانی اجازه ندادند دانشگاه سقوط کند. در موضوع جریان راهپیمایی اربعین بعنوان یک جریان بیرون دانشگاهی نیز عمده بار فرهنگسازی بر دوش جریان دانشجویی است. از آن سالی که دانشجویان دانشگاه تهران در روز اربعین برای سینه زنی عزاداری اربعین به بیت رهبری می‌روند. پایه این حرکت را دانشجویان گذاشتند و امروز راهپیمایی اربعین عالم‌گیر شده است.  و از سراسر عالم جمع می‌شوند.

وی گفت: نهاد رهبری در دانشگاه در راستای تداوم و استمرار این حرکت و جهت‌گیری جوانان پرشور مومن انقلابی، حامیم را طراحی و اجرایی کرده است. این طرح، نو و جدید نیست؛ بلکه احیا است. نهاد رهبری دانشگاه اولا به منظور شناسایی جوانان پیشرو و پیشگام در فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و ثانیا ایجاد انسجام در این جوانان و ثالثا تامین نیرو برای تشکل‌ها، بسیج و هیئت طرح حامیم را طراحی کرده که امسال سومین سال برگزاری آن است. الحمدلله این طرح مورد حمایت و استقبال مجموعه نهاد مرکز، وزارتخانه‌ها و روسای محترم دانشگاهها بوده است. مجموعه‌های دانشجویی هم استقبال خوبی داشتند که جای قدردانی و تشکر دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه به تشریح جزییات دوره‌های گذشته این طرح پرداخت و گفت: دانشجویان حامیم در دوره اول و دوم این طرح در دو سال پیاپی در مشهد مقدس و قم آموزش دیدند. اما در دوره سوم به منظور ارائه خدمات بیشتر، جذب مخاطب بیشتر همچنین محدودیت منابع، تدابیر دیگری اتخاذ شد. دوره سوم به لطف الهی از حدود دی ماه سال 1402 در دانشگاه‌های استان هرمزگان در قالب کارگاه‌های آموزشی-اردویی و به صورت هفتگی آغاز شد. در وافع افزایش دانش سیاسی، ارتقا مهارت‌ها، برنامه‌ریزی کار تشکیلاتی و... در بسته آموزشی مرحله دانشگاهی حامیم 403-402 قرار گرفت.

رئیس نهاد رهبری دانشگاه‌های استان ادامه داد: اکنون و در مرحله استانی این طرح، نهاد رهبری مرکز 7 هزار دانشجوی منتخب حامیم سراسر کشور را در مشهد مقدس دور هم جمع می‌کند. سهمیه استان هرمزگان حدود 80 دانشجو در نظر گرفته شده که سهم آقایان و خانم‌ها برابر است. این افراد توسط مسئولان و مجریان طرح حامیم در دانشگاهها به تناسب میزان حضور، فعالیت، اثربخشی، جدیت، نظم و کارآمدیشان در برنامه‌های مرحله دانشگاهی انتخاب شدند. البته نگاه ما این است که قریب به اتفاق دانشجویان شرکت کننده افراد قوی بودند؛ اما به علت محدودیت سهمیه فقط این تعداد انتخاب شدند. دانشجویان منتخب از 18 مردادماه به مدت 10 روز در دو گروه جداگانه برادران و خواهران ان‌شاالله در جوار علی ابن موسی الرضا(ع) به همراه بخشی از استان‌های کشور خواهند بود.

وی افزود: در مشهد مقدس نیز همکاران ما در نهاد مرکز، اداره کل فرهنگی نهاد، مفاد و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان امور اجرایی، فرهنگی، آموزشی را بر عهده دارند. این دوره با افتتاحیه‌ای مبارک و با عظمت در حرم مطهر رضوی آغاز و با نشست‌های تبیینی و آموزشی با حضور اساتید ممتاز و مدعو ادامه پیدا می‌کند. یک دوره کارگاهی یک روزه روایتگری نیز تعریف شده که دانشجویان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. دوره حامیم در مشهد در حقیقت آماده سازی سازی، تیم بندی، افزایش توان و قدرت و به عبارتی یک آموزش خاص برای نیروهای شرکت کننده در استان‌ها بصورت منسجم و قوی برای عملیات کردن در سال تحصیلی پیشِ رو است. ان شاالله جوانهای ما قدر بدانند و از این فرصت نهایت استفاده را ببرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی در پایان ضمن قدردانی ویژه از دانشجویان شرکت کننده و مسئولین اجرایی این طرح گفت: در رأس امور، هدف ما استمداد از علی ابن موسی الرضا(ع) است. حضور در مشهد یعنی هم افق شدن با ولی و با امام رضا(ع) تا جوانان ما در زمان غیبت، هم افق با ولی خودشان، جانشین امام زمان(ع)، مقام معظم رهبری، حرکتشان را شروع کنند، ادامه دهند و به سرانجام برسانند. هدف دوم این حرکت افزایش آگاهی‌هاست که ضروری است. هدف سوم نیز افزایش مهارت‌هاست ما گاهی علمی را داریم اما نمی‌دانیم چگونه به کار بگیریم. طبیعی است از جوان دانشجو نباید توقع داشت که همه بایسته‌ها را بداند؛ اما لازم است آموزش دهیم تا بداند و بکار بگیرد. تمام این‌ها می‌تواند دستاورد بسیار مهمی برای طرح حامیم باشد. امیدواریم که طرح حامیم قوی داشته باشیم.

 

لازم به ذکر است دانشجویان منتخب فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه هرمزگان پس از حضور فعال در مرحله دانشگاهی، جهت شرکت در مرحله استانی این طرح، به همراه دانشجویان سایر دانشگاهها عازم مشهد مقدس شدند.

2   0
بازدید امروز: 3    بازدید کل: 430
captcha